Het 3DE5-raamwerk

Voetnoten Editie 2019

1) Karl Popper (1935, 2002) The Logic of Scientific Discovery, blz 280 en 8.

2) https://alforto.nl/schrijfproces.html

3) Lees bijvoorbeeld Jutta Heckhausen en Heinz Heckhausen (2008) Motivation and Action

4) Lewin, Kurt (1936). Principles of Topological Psychology

5) Christopher D. Fiorillo 2012 Beyond Bayes: On the Need for a Unified and Jaynesian Definition of Probability and Information within Neuroscience Information

6) Linz et al. Nature Communications. June 13, 2014. 10-3 staat voor een duizendste. 106 voor miljoen, een 1 met zes nullen erachter. H.plyon is de naam van een bacterie.

7) Minev, Z. K., Mundhada, S. O., Shankar, S., Reinhold, P., Gutiérrez-Jáuregui, R., Schoelkopf, R. J. Mirrahimi, M., Carmichael, H. J., Devoret, M. H. 2019/06/03 To catch and reverse a quantum jump mid-flight Nature

8) Antwoord op: Thomas S Kuhn Structure of Scientific Revolutions blz 160

9) Een ander voorbeeld benoemt Karl Popper (2005) The Logic of Scientific Discovery, Probability blz. 193 waarin hij een cirkel redenering aanwijst.

10) Foto: Hans de Rond

11) Igor Pikovski (June 2014) Macroscopic quantum systems and gravitational phenomena, PhD Thesis, University of Vienna, Austria.

12) Kazlev, M. Alan; et al. 2003 "The Triune Brain."

13) David Marr (June 1969). "A theory of cerebellar cortex". J. Physiol. (Lond.). 202 (2): 437–70.

14) M.T. van de Kamp, 2013. Naar: Anderson & Krathwohl et al. (2001).

15) Jordi Cat (2007) The Unity of Science

16) Willem A. Wagenaar (2001) – Gesprek (Werk is niet meer te achterhalen.)

17) Burr D.C., Ross J. A visual sense of number. Curr. Biol. (2008)18:425–428.

18) Domenica Bueti and Vincent Walsh (2009) The parietal cortex and the representation of time, space, number and other magnitudes Philosophical Transactions B

19) Demis Hassabis, Eleanor A. Maguire (2009) The construction system of the brain Phil. Trans. R. Soc. B 2009 364 1263-1271; DOI: 10.1098/rstb.2008.0296.

20) Siegler, R. S., & Richards, D. D. (1979). Development of time, speed, and distance concepts. Developmental Psychology, 15(3), 288-298.

21) Crépault, J. (1993). Temporal reasoning: What develops? Psychologica Belgica, 33(2), 197-216.

22) William J.Friedman 1978 Development of Time Concepts in Children https://doi.org/10.1016/S0065-2407(08)60040

23) Stavy R., Tirosh D. (2000) How students (mis-) understand science, mathematics: intuitive rules. Teachers College Press.

24) Domenica Bueti, Vincent Walsh The parietal cortex and the representation of time, space, number and other magnitudes (2009) http://rstb.royalsocietypublishing.org/content/364/1525/1831

25) Levin I. (1982) The nature and development of time concepts in children. The effects of interfering cues. In The developmental psychology of time Friedman W.J. pp. 47–85.

26) Xuan B., Zhang D., He S., Chen X.C. (2007) Larger stimuli are judged to last longer. J. Vis. 7, 1–5. doi:10.1167/7.10.2

27) Oliveri M., Vicario C.M., Salerno S., Koch G., Turriziani P., Mangano R., Chillemi G., Caltagirone C. (2008) Perceiving numbers alters time perception. Neurosci. Lett. 438, 308–311.

28) Walsh V. A theory of magnitude: common cortical metrics of time, space and quantity. Trends Cogn. Sci. 2003a;7:483–488.

29) Eero A. Haapala, Niina Lintu, Juuso Väistö, Tuomo Tompuri, Sonja Soininen, Anna Viitasalo, Aino-Maija Eloranta, Taisa Venäläinen, Arja Sääkslahti, Tomi Laitinen, Timo A. Lakka. Longitudinal Associations of Fitness, Motor Competence, and Adiposity with Cognition. Medicine & Science in Sports & Exercise, 2018;

30) James J. DiCarlo, Davide Zoccolan, and Nicole C. Rust (2013) How does the brain solve visual object recognition? Neuron. 2012 February 9; 73(3): 415–434. doi:10.1016/j.neuron.2012.01.010.

31) Rousselet GA, Fabre-Thorpe M, Thorpe SJ. Parallel processing in high-level categorization of natural images. Nat Neurosci. 2002; 5:629–630. [PubMed: 12032544]

32) Zie voor voorbeelden: http://www.alexdenouden.nl/artikelen/vrijheid.htm

33) Mariano Sigman 2017 The Secret Life of the Mind: How Your Brain Thinks, Feels, Decides

34) Douglas H. Clements, Sudha Swaminathan, Mary Anne Zeitler, Hannibal, Julie Sarama (1999) Young Children’s Concepts of Shape Journal for Research in Mathematics Education1999, Vol. 30, No. 2, 192–212

35) Crépault, J. (1993). Temporal reasoning: What develops? Psychologica Belgica, 33(2), 197-216.

36) B. Bogue & R. Marra (Eds.) (2003) Visual Spatial Skills. . In AWE Research Overview Suite

37) Ohnishi T et al. (2006) Navigation ability dependent neural activation in the human brain: an fMRI study. Neuroscience research, volume 55, nummer 4

38) Jacob L.S. Bellmund, Peter Gärdenfors, Edvard I. Moser, Christian F. Doeller (2018) Navigating Cognition: Spatial Codes for Human Thinking Science 09 Nov 2018: Vol. 362, Issue 6415

39) Joost Wegman 2013 Objects in spacethe neural basis of landmark-based navigation and individual differences in navigational ability Proefschrift te lezen op http://joostwegman.ruhosting.nl/wp-content/uploads/2013/10/thesis_joost_wegman.pdf

40) Gregory Park, David Lubinski, Camilla P. Benbow on November 2, 2010 https://www.scientificamerican.com/article/recognizing-spatial-intel/

41) George A. Alvarez; Steven L. Franconeri (2007) How many objects can you track?: Evidence for a resource-limited attentive tracking mechanism Journal of Vision October 2007, Vol.7, 14. doi:10.1167/7.13.14

42) Antoniaou, Ioannis; Christidis, T. Bergson's Time and the Time Operator Mind and Matter, Volume 8, Number 2, 2010, pp. 185-202(18)

43) Stefan Buijsman (2018) Plussen en Minnen ISBN 9789403136202

44) Bart Dirks 9 oktober 2018, 18:52 https://www.volkskrant.nl/wetenschap/waarom-je-volgens-deze-piepjonge-filosoof-toch-iets-van-wiskunde-moet-weten~b37d265b/

45) Virginia Slaughter, Shoji Itakura, Aya Kutsuki and Michael Siegal (2011) Learning to count begins in infancy: evidence from 18 month olds' visual preferences http://rspb.royalsocietypublishing.org/content/278/1720/2979

46) Bermejo, V., Morales, S. and Garcia de Osuna, J. (2004) Supporting children’s development of cardinality understanding, Learning and Instruction, 14: 381–98.

47) Gelman, R. & Gallistel, C. (1978) The Child's Understanding of Number. ISBN 978067411637

48) Dit is de rol van onafhankelijke instituties en (religieuze) gebruiken in een maatschappij.

49) Lincoln Taiz, Daniel Alkon, Andreas Draguhn, Angus Murphy, Michael Blatt, Chris Hawes, Gerhard Thiel, David G. Robinson (2019) Plants Neither Possess nor Require Consciousness Trends in Plant Science https://doi.org/10.1016/j.tplants.2019.05.008

50) Vergelijk Wierdsma en Swieringa (2011) Lerend organiseren en veranderen, met drieslag leren. Zie ook: http://www.im-academy.nl/index.php/leren-excelleren

51) prof. dr. Annold Godfroij (2010) De betekenis van de managementwetenschappen voor de praktijk Afscheidsrede Te lezen op https://www.politieacademie.nl/kennisenonderzoek/kennis/mediatheek/PDF/78182.pdf

52) J. Piaget (1952) The origins of intelligence in children

53) Vergelijk ook Thomas S. Kuhn (1962,1970) The Structure of Scientific Revolutions Blz. 36

54) Stephan Hawking (1993) Black Holes and Baby Universes and Other Essays.

55) http://nl.wikipedia.org/wiki/Sallie_Gardner_at_a_Gallop

56) Paul Feyerabend (1975) Against Method: Outline of an Anarchist Theory of Knowledge

57) Karl Popper (1935, 1972) The Logic of Scientific Discovery

58) https://insidetheperimeter.ca/a-new-view-on-gravity-and-the-dark-side-of-the-cosmos-erik-verlinde-public-lecture

59) https://www.3de5.nl/grondslagenvanpsychologieenpsychometrie.html

60) Thomas S. Kuhn (1970) The Structure of Scientific Revolutions blz. 160

61) https://www.youtube.com/watch?v=9lFrxKnSoGE

62) Florian Lederbogen en anderen (2011) City living and urban upbringing affect neural social stress processing in humans – Nature

63) Sigmund Freud is hier een bekende uitzondering op. Hij schreef meestal vanuit het ik-perspectief.

64) Het geheel aan psychologische theorieën is veel te groot om deze alles omvattende analyse praktisch uitvoerbaar te maken. In de analyse zijn daarom alleen de gedragstheorieën meegenomen die genoemd zijn in het boek «3DE5 Doel, denken, daden en de Essential5».

65) Kleinginna, P.R. and Kleinginna, A.M. (1981) ‘‘A Categorized List of Emotion Definitions with Suggestions for a Consensual Definition’’, Motivation and Emotion 5: 345–79

66) Zie bijvoorbeeld International Survv-34ey On Emotion Antecedents And Reactions op http://www.affective-sciences.org/researchmaterial

67) Frijda, N.H. (2008) De wetten der emoties, Uitgeverij Bert Bakker

68) Zie bijvoorbeeld James J. Gross (Editor) Handbook of Emotion Regulation. (2007)

69) Daniel Kahneman en Amors Tversky (2000) Choices, Values, and Frames / Edition 1

70) Michel Handgraaf (2003) Self-interest and Other-oriented Motives in Social Decision Making: An ultimatum bargaining perspective. De schrijvers zeggen dat mensen vaak emotioneel worden en zich irrationeel gaan gedragen. Vanuit het 3DE5-raamwerk is het slechts het geven van een andere prioriteit.

71) Thomas S. Kuhn 1962, 1970 The Structure of Scientific Revolutions blz. 135

72) Erin C. Dunn, Ruth C. Brown, Yael Dai, Jonathan Rosand, Nicole R. Nugent, Ananda B. Amstadter, Jordan W. Smoller. Genetic Determinants of Depression. Harvard Review of Psychiatry, 2015;

73) Interview Professor Dr. Jim van Os in de krant Trouw Letter en Geest 26 januari 2013

74) http://www.studereninleiden.nl/actueel/bericht/waarom-groeien-planten-naar-het-licht/

75) Gardner, Howard. (1983) "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences."

76) Van der Ploeg, P.A. (2016). Meervoudige Intelligentie doorgelicht.

77) Meredith Root-Bernstein, Robert Root-Bernstein. The ribosome as a missing link in the evolution of life. Journal of Theoretical Biolv-34ogy, 2015

78) Creating a False Memory in the Hippocampus door Steve Ramirez; Xu Liu; Pei-Ann Lin; Junghyup Suh; Michele Pignatelli; Roger L. Redondo; Toms J. Ryan; Susumu Tonegawa in Science ISSN 0036-8075 Nummering: vol. 341 (2013)

79) Filosofie van de geest, Over hersenen, bewustzijn en vrije wil, Prof. dr. mr. Herman Philipse

80) Friston.K. (2010) The free-energy principle: a unfied brain theory? Nature Reviews Neuroschience, 11(2), 127-138

81) Whatever Next? Predictive Brains, Situated Agents, and the Future of Cognitive Science. Andy Clark 2013 Behavioural and Brain Sciences

82) Helmholtz, 1860; Gregory, 1968, 1980; Dayan et al, 1995.

83) Srinivasan et al, 1982;. Mumford, 1992; Rao en Ballard, 1999

84) Andre M. Bastos, W. Martin Usrey, Rick A. Adams, George R. Mangun, Pascal Fries, and Karl J. Friston (2012) Canonical Microcircuits for Predictive Coding

85) Marr, D. en Poggio, T. (1976). "From Understanding Computation to Understanding Neural Circuitry". Artificial Intelligence Laboratory. A.I. Memo. Massachusetts Institute of Technology. AIM-357.

86) Christopher D. Fiorillo 2012 Beyond Bayes: On the Need for a Unified and Jaynesian Definition of Probability and Information within Neuroscience

87) Peter Dayan & L. Abbott Theoretical neuroscience: computational and mathematical modeling of neural systems Philosophical Psychology (2002)

88) Dawson, Michael. "Understanding Cognitive Science." Blackwell Publishing, 1998

89) Andre M. Bastos, W. Martin Usrey, Rick A. Adams, George R. Mangun, Pascal Fries, and Karl J. Friston (2012) Canonical Microcircuits for Predictive Coding

90) A. H. Maslow (1943) A Theory of Human Motivation. Originele tekst in Psychological Review, 50, 370-396 is te lezen op: http://psychclassics.yorku.ca/Maslow/motivation.htm

91) A.H. Maslow (1943) A preface to motivation theory. Psychosomatic Med., 5, 85-92.

92) https://3de5.nl/durftedenkenprijs.html

93) Chisholm, R.M. (1973) The Problem of the Criterion. Milwaukee, WI: Marquette University Press.

Naar voetnoten «3DE5 Doel, denken, daden en de Essential5